Om beter zicht te krijgen op de kwaliteit van elektronische beveiligingssystemen, is in 1987 in opdracht van de gezamenlijke autoverzekeraars door het TBBS (de voorloper van SCM), in nauwe samenwerking met TNO, een keuringsregeling opgezet. Sinds 1989 zijn op basis van het Keuringsvoorschrift talloze beveiligingssystemen voorzien van een goedkeurlabel.
Vanaf maart 1993 is deze kwaliteitsbewaking overgedragen aan de Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM). Op het label staat sindsdien SCM-TNO goedgekeurd. Het label bevind zich op de centrale besturingseenheid (het zwarte kastje) van het systeem.
In 2000 is een nieuw keuringsvoorschrift geïntroduceerd, AA03 waarbij labels behoren waarop alleen de bekende SCM-driehoek staat met een labelnummer. Dit labelnummer is gerelateerd aan het goedkeurnummer en levert in de SCM-database alle relevante informatie over het gebruik van het systeem door de inbouwer.
In 2005 is de stichting SCM opgesplitst. Het beheer van de regelingen is overgedragen aan het VbV (Verzekeraarsbureau Voertuigcriminaliteit). De uitvoering, het bewaken van de kwaliteit van de systemen en de inbouw daarvan, is in handen gebleven van SCM onder de naam SCM Certificatie. De bekende (SCM) oranje driehoek bevat sindsdien dan ook een ietwat andere tekst: Voertuig – Beveiliging – VbV. De bij de inbouw en af-fabriek gebruikte beveiligingssystemen zijn echter nog altijd SCM-goedgekeurd. De bedrijven die de inbouw verrichten en het certificaat verstrekken zijn SCM-Erkend gebleven.
Dit voorschrift is per 1 januari 2000 van kracht geworden. Dit keuringsvoorschrift kunt u downloaden onder 'snel naar' bovenaan deze pagina.
De klassenindeling is in de AA03 niet aangepast. Wel zijn er t.o.v. de AA02 in het voorschrift enkele belangrijke veranderingen doorgevoerd:
Daarnaast zijn er ook tal van technische aanpassingen die er voor moeten zorgen dat de technische en antidiefstal kwaliteit van de AA03 systemen tot ver in de deze eeuw gegarandeerd kunnen worden. Zo worden in het keuringsvoorschrift ook eisen gesteld aan de importorganisatie ten einde te voorkomen dat leveranciers na korte tijd weer van de markt verdwijnen en de consument gedupeerd wordt.
Om beter zicht te krijgen op de kwaliteit van elektronische beveiligingssystemen, is in 1987 in opdracht van de gezamenlijke autoverzekeraars door het TBBS (de voorloper van SCM), in nauwe samenwerking met TNO, een keuringsregeling opgezet.
Al onze genoemde prijzen zijn inclusief 21% BTW. Ook zijn de genoemde prijzen inclusief certificaat, voorrijkosten, kilometervergoeding en alles wat er nog meer bedacht kan worden om het duurder te maken.
Hier vindt u meer informatie over de verschillende alarmklassen.